Publicat pe 29/04/2015

România, pregătită pentru investiţii din Golf în energie şi transporturi

Înainte de vizita de lucru a delegaţiei oficiale a României în Qatar, din perioada 1-3 mai, Gulf Times a vorbit cu Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie din România (CCIR), pentru a afla mai multe detalii despre oportunităţile cheie de investiţii în ţară.

Referindu-se mai întâi la industria navală, Daraban, a declarat: „Şantierul Naval Constanţa are un mare potenţial, dar este nevoie de investiţii majore de la operatorii economici care doresc să construiască proiecte durabile în regiunea Mării Negre.”

Şantierul Naval Constanţa este cel mai mare şantier naval din România şi unul dintre cele mai mari din Europa care are o cotă de piaţă de 20% în bazinul Mării Negre. Şantierul naval are două docuri uscate, unul pentru construcţia de nave de până la 150.000 tone deadweight (tdw), iar a doua pentru construcţia de nave până la 250.000 tdw, şi două docuri plutitoare cu o capacitate de 8.000 de tone şi respectiv,15.000 de tone.

România oferă, de asemenea, oportunităţi semnificative pentru investiţii străine în infrastructura de transport. CCIR a subliniat importanţa Coridorului Pan-European Nr. 7 (Marea Neagră – Dunăre). Dunărea oferă rute comerciale excelente din Marea Neagră către ţările fără ieşire la mare din Europa Centrală. Strategia Uniunii Europene pentru regiunea Dunării, adoptată de Comisia Europeană în decembrie 2010 şi aprobată de Consiliul European în 2011, subliniază importanţa conectării şi consolidarii regiunii Dunării în vederea creşterii prosperităţii, care este în fapt, cheia dezvoltării economice.

Referitor la importanţa Dunării, dl Mihai Daraban a adaugat: „Coridorul de transport al Dunării oferă o alternativă de succes la transportul comercial de pe Marea Neagră a ţărilor europene fără ieşire la mare. În acest context, România poate juca un rol important, devenind un centru de infrastructură care va atrage creştere economică, datorită facilităţilor oferite de portul maritim Constanţa şi de canalele de transport ale Dunării. Prin urmare, CCIR se angajează să atragă investitori de încredere în proiecte viabile, care vor dezvolta infrastructura Dunării.”

Dl Daraban consideră că, prin investiţii în sistemul de transport, atât maritim cât şi rutier, conform descrierii din Strategia Dunării şi reţelele de transport transeuropene (TEN-T), România poate fi pe deplin conectată la infrastructura europeană. Interconectivitatea porturilor româneşti de la Dunăre şi Marea Neagră, cu infrastructura de transport european, va asigura dezvoltarea economică şi reducerea disparităţilor dintre regiuni.

Ţara are o lungă istorie de expertiză în sectorul de petrol şi gaze şi în proiecte de energie regenerabilă. În acest sens dl Daraban a comentat: „Putem oferi atât oportunităţi de investiţii cât şi o forţă de muncă calificată în acest sector de activitate. România reprezintă o foarte bună resursă de profesionişti instruiţi pentru activităţile de afaceri din Qatar. La sfârşitul anului 2014, existau aproximativ 2000 de cetăţeni români înregistraţi ca rezidenţi în Qatar, majoritatea având locuri de muncă care necesită formare profesională la nivel înalt şi totodată, experienţă profesională.”

Nivelul schimburilor comerciale bilaterale dintre România şi Qatar este pe o traiectorie ascendentă. Anul 2014 a înregistrat o creştere a schimburilor comerciale de 28% faţă de 2013. Exporturile au crescut cu 62%, în timp ce importurile au scăzut cu 25%.

Referitor la exporturi, cele mai notabile sunt produsele agricole, de mobilier, textile şi obiecte de îmbrăcăminte, produse chimice şi din cauciuc, materiale plastice, echipamente industriale şi utilaje.

Pentru sectorul de importuri, benzina şi produsele petrochimice sunt cele mai importante.

Doha Bank are o reprezentanţă în Bucureşti. În prezent, doar trei companii din Qatar, în domeniile de consultanţă financiară şi audit, imobiliare şi de comercializare în metale industriale, sunt active pe piaţa românească.

Dl Mihai Daraban vede un potenţial considerabil pentru construirea relaţiilor economice.

„Este convingerea mea fermă că, pe baza relaţiilor diplomatice excelente dintre România şi statele din Golf, ar trebui să fim capabili să construim un viitor economic puternic împreună”, a spus preşedintele CCIR. De asemenea, dl Mihai Daraban a mai adăugat faptul că ar dori să vadă o liberalizare a reglementărilor qatareze care guvernează activităţile de import / export. „Aceste modificări vor fi susţinute de către actorii economici români care doresc să îşi dezvolte activităţile în regiunea Golfului”.

Totodată, dl Mihai Daraban consideră că este vital să arate potenţialilor investitori din Qatar ce are ţara sa de oferit. „Partenerii noştri de afaceri din Qatar trebuie să fie familiarizaţi cu potenţialul de investiţii al ţării noastre şi să aibă posibilitatea de a colabora, în mod direct, cu parteneri de afaceri români de încredere, cu sprijinul Camerei de Comerţ şi Industrie a României”. Misiunea economică, condusă de prim-ministrul României, dl Victor Ponta, este o parte importantă a acestui proces.

Delegaţia, care include miniştri-cheie, va vizita, de asemenea, Arabia Saudită, Kuweit şi Emiratele Arabe Unite.

CCIR are ca scop semnarea de noi acorduri de cooperare cu camere de comerţ din Golf, cu prevederi concrete, menite să crească bilateral cooperarea economică.

Sursa: http://www.gulf-times.com/eco.-bus.%20news/256/details/437100/-romania-shipping%2c-energy-sectors-ripe-for-gulf-spend