Bucureşti, 12 noiembrie 2015: Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR), în parteneriat cu Legal Magazin Events și cu sprijinul Curții de Arbitraj Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României, a organizat Conferința Arbitrajul – Un Nou Început”. Conferința a avut loc joi, 12 noiembrie 2015, la CCIR Business Center. În cadrul evenimentului au fost prezentate o serie de aspecte practice ale Arbitrajului Internaţional, precum şi avantajele acestei forme de soluţionare a disputelor comerciale.

 În deschiderea conferinţei, Preşedintele CCIR, dl. Mihai Daraban, a declarat că „arbitrajul reprezintă pentru noi o prioritate şi mesajul este foarte simplu: această Curte de Arbitraj Internaţional funcţionează independent. Orice inmixtiune în procesul de arbitraj este aspru pedepsită”. „Sper că semnalele pe care le-am dat în ultimul an şi jumătate au fost elocvente vis-a-vis de libertatea Curţii de Arbitraj Internaţional. (…) Este foarte important ca arbitrajul să fie conştientizat de mediul de afaceri din România, un mediu de afaceri care are nevoie de foarte mult sprijin, pentru a fi educat în spirit european, iar reticenţa care există faţă de Curtea de Arbitraj există şi faţă de alte mecanisme moderne ale economiei de piaţă. Va trebui ca arbitrajul să fie introdus şi în acele societăţi cu capital de stat care, vedem în spaţiul public, nu prea au avut succes în alegerea unor avocaţi”, a continuat dl. Daraban.

„Cuvântul-cheie în arbitraj este încrederea, pentru că oamenii care apelează la arbitraj trebuie să aibă încredere în această cale de soluţionare alternativă a litigiilor, în arbitrii pe care îi nominalizează, în soluţia pe care completul arbitral o dă. Aşadar, arbitrajul funcţionează având la bază această încredere”, a precizat Preşedintele Curții de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României, dl. Ştefan Deaconu. Totodată, dl. Deaconu a vorbit despre stabilitate şi predictibilitate în procesul arbitral: “avem nevoie de stabilitate în ceea ce priveşte regulile arbitrale, nu putem modifica aceste reguli de pe o zi pe alta, fiindcă bulversăm justiţiabilul. Oamenii au nevoie de stabilitate şi de cunoaştere a regulilor arbitrale cu mult timp înainte. (…) Nu poţi schimba normele arbitrale foarte des pentru că, schimbându-le foarte des, apar probleme complicate legate de aplicabilitatea acestor norme”.

Preşedintele Camerei de Comerț Româno-Germane, dl. Radu Merica, a prezentat arbitrajul ca alternativă la justiţia statală: „arbitrajul s-a născut din necesitate, fiindcă au existat vremuri în care sistemul clasic (…) putea să ducă un proces până la 5-6 ani, iar investitorii germani şi-au pus problema că nu pot lucra în ţara aceasta. În business, în calitate de client, este extrem de important să am o decizie rapidă, ca să ştiu cum acţionez în continuare”. Dl. Merica a precizat că „arbitrajul este un procedeu eficient să-ţi rezolvi problema. Flexibilitatea, locul arbitrajului, limba folosită, chiar şi sub ce legislaţie se desfăşoară un contract, reprezintă servicii foarte bune pentru un client”.

Bazil Oglindă, membru al Colegiului Curții de Arbitraj Comercial și Managing Partner, Oglindă și Asociații, a declarat că posibilitatea alegerea arbitrului este „expresia manifestării încrederii, însă important este să se facă această alegere conştient şi aici este nevoie de educaţie privind alegerea arbitrului. (…) Este important să ridici vălul asupra acelor chestiuni care ţin de educarea mediului ce se loveşte într-adevăr de arbitraj şi important este să deschidem ochii acolo unde nu este vorba de confidenţialitate, ci de probleme de drept, de bune practici, pentru a face din arbitraj un loc în care soluţia şi hotărârea arbitrală să fie valoroase prin faptul că sunt aproape de ceea ce înseamnă cea mai echitabilă soluţie în speţă şi, totodată, prin argumentele lor”. „În acelaşi timp, primul avantaj al arbitrajului, după părerea mea, este că am încredere într-o anumită persoană şi (…) acesta, după cum spunea şi dl. Preşedinte al CCIR, a fost un avantaj al arbitrajului amputat pentru doi ani şi a fost o chestiune care a afectat indiscutabil imaginea Curţii de Arbitraj”, a continuat dl. Oglindă.

Printre subiectele din cadrul evenimentului s-au numărat şi: constituirea tribunalului arbitral și particularitățile desfășurării activității avocațiale în cadrul arbitrajului, actele și termenele procedurale în arbitrajul național și internațional, particularitățile în administrarea probelor în arbitraj, acțiunea în anulare a hotărârii, dar şi tipurile de dispute comerciale întâlnite cel mai des în cazurile de arbitraj.

 

Biroul Comunicare Publică

tel. 0374474373, 0213190085, 0374474375, fax: 0213190156, e-mail: bcp@ccir.ro