Publicat pe 28/09/2014

Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban a salutat declaraţiile ministrului Transporturilor, Ioan Rus, potrivit căruia “statul ar trebui să păstreze minim 50% plus o acţiune la compania care administrează Portul Constanţa, cu importanţă strategică pentru România“.

Nu pot decât să salut ultimele declaraţii ale domnului ministru Rus conform cărora pachetul majoritar al administraţiei Portului Constanţa trebuie să rămână la minister. Ceea ce m-a bucurat foarte mult este că un ministru nou a luat această decizie, zic eu, foarte obiectiv. Portul Constanţa ar trebui să rămână în continuare sub control guvernamental, în lumina faptului că nu este un simplu port comercial, este un port strategic, nu doar pentru a asigura accesul produselor româneşti pe piaţa mondială, ci şi pentru că este situat la frontiera NATO şi UE. Iar investiţiile de care are nevoie portul în continuare nu şi le poate permite administraţia locală, nu pot fi făcute din banii constănţenilor“, a spus Daraban.

Preşedintele CCIR a vorbit şi despre neînţelegerile din jurul acestei privatizări: “Din păcate, persista neînţelegerea asupra a ceea ce se privatizează: vorbim de o societate de administrare, aşa cum îi spune şi numele, Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. Deci nu se privatizează Portul Constanţa. Este anormal ca o societate de administrare să înregistreze profiturile pe care le înregistrează acum. Este ca şi cum un administrator de bloc căruia nu-i merge liftul şi are geamurile sparte pe casa scării ar face profit din banii plătiţi de locatari exact pentru aceste lucrări de întreţinere. Păstrând analogia, dacă administraţia portului face profit, nu pot exista decât două surse mari şi late: fie nu se fac lucrările de întreţinere a infrastructurii deja existente, şi nu vorbesc de proiecte noi, cu co-finanţări, ci de ceea ce există, adică întreţinerea drumurilor interne din port, cheiajul, dragajul portuar pentru menţinerea danelor la adâncimile din proiect. Aici chiar sunt probleme, pe care presa nu le-a acoperit, şi anume faptul că sunt nave care se cam pun pe uscat în portul Constanţa, în dane consacrate, în care se ştia că poţi să intri cu şase metri pescaj. Şi se pun pe uscat, din cauza că nu s-au mai făcut lucrările de întreţinere.

Al doilea lucru din care o administraţie a portului poate să facă profit este din impunerea de taxe prea mari, care fac ca portul să fie neatractiv pentru schimbul de mărfuri, pentru operatori. Administraţia, într-adevăr, trebuie să nu piardă, să-şi acopere cheltuielile de funcţionare, dar nu trebuie să ajungă să facă profituri, ca o societate comercială. Dimpotrivă, prin politica administraţiei trebuie să fie lăsaţi operatorii portuari să facă profituri, apoi, desigur, operatorul îşi plăteşte taxele, atât locale, cât şi naţionale, şi am terminat povestea. Dar nu APMC să facă profit de 10 milioane de euro la o cifră de afaceri de 50 de milioane“.

Sursă: www.hotnews.ro/stiri-17869848-presedintele-camerei-comert-romaniei-mihai-daraban-salut-intentia-ministrului-rus-tine-administratia-portului-constanta-minister.htm