Poziţia EUROCHAMBRES privind reglementarea propusă a unui sistem de auto-certificare pentru importatorii de „minerale de conflict”
Publicat pe 30/06/2014
- Mesajul principal al EUROCHAMBRES
În data de 05.03.2014, Comisia Europeană a propus schiţa reglementării de înfiinţare a unui sistem UE de auto-certificare pentru importatorii competenţi de staniu, tantal, wolfram şi aur din zone de conflict şi de mare risc.
EUROCHAMBRES sprijină eforturile UE menite să încurajeze aprovizionarea responsabilă şi să prevină intensificarea sau perpetuarea conflictelor armate din pricina comerţului cu minerale, în ţări terţe. Totuşi, acest fapt nu ar trebui să dăuneze competitivităţii industriei europene.
Aşadar, sprijinim şi pledăm pentru susţinerea alegerii Comisiei Europene de a propune un sistem de auto-certificare voluntar, de moment ce acesta se aliniază obiectivelor consacrate în iniţiativa UE asupra materiilor prime, conform căreia materiile prime trebui să asigure competitivitatea industrială europeană.
Cu toate acestea, se necesită schimbări în proiectul reglementării, pentru a evita impunerea unor cereri prea împovărătoare pentru companii şi pentru autorităţile publice, cât şi pentru a nu dezavantaja, din punct de vedere al competiţiei, companiile UE, în contextul conformării acestora cu diferitele sisteme de certificări existente pe plan internaţional, ca de exemplu Legea de Reformă a Wall Street şi de Protecţie a Consumatorului „Dodd Frank” a SUA din 2010.
Aşadar, prevenirea duplicării inutile în procesele de conformare şi a apariţiei asimetriilor între sistemele de certificări de la nivelul internaţional trebuie să fie prioritară în procesul legislativ, ducând la o viitoare adoptare a reglementării propuse. Concomitent, ar trebui făcute eforturi sporite pentru obţinerea unei abordări globale mai omogene a controlului lanţului de aprovizionare asupra mineralelor de conflict, de moment ce aceasta ar fi cea mai eficientă unealtă pentru obţinerea aprovizionării responsabile la nivel global. De exemplu, Programul Metalurgic Fără Conflict este acceptat pe scară largă drept un „standard industrial”, cu toate acestea – datorită diferitelor cereri ale legislaţiei UE propuse – nu ar fi compatibil cu legislaţia UE.
Mai mult, EUROCHAMBRES ar dori să evoce faptul că sunt necesare acţiuni sporite la nivel de UE şi de state membre pentru a sprijini activ şi pentru a încuraja producţia metalelor vizate în cadrul Uniunii Europene, cât şi pentru a permite facilitarea procedurilor de licenţă ce autorizează exploatarea acestora.
- Schimbările în proiectul Reglementării propuse de EUROCHAMBRES
- Pentru a face proiectul reglementării practicabil şi operaţional pentru companiile UE, EUROCHAMBRES a identificat mai jos arii cheie în care ar trebui aduse schimbări proiectului reglementării
- Clarificarea definiţiei „zonelor de conflict şi de mare risc” în Art. 2 (e):
Domeniul reglementării propuse a UE pare a fi mai larg decât orice alt sistem de certificare implementat pe scena internaţională, o importantă disfuncţionalitate a acestuia fiind dată de formularea foarte vagă şi generală asupra a ceea ce constituie o „zonă de conflict sau de mare risc”. Considerând definiţia din text, care include ţările cu „guvernare slabă” şi „abuzuri ale drepturilor omului”, nu este clar sub nicio formă ce anume ţări sunt vizate şi pe baza cărui raţionament urmează ca acest fapt să fie hotărât.
Fără alte calificări ale acestui termen, domeniul reglementării riscă să devină nelimitat şi ar plasa importatorii UE într-o poziţie de subiectivă deliberare asupra zonelor care ar fi considerate de „mare risc” sau conflictuale. Incertitudinea juridică inutilă a operatorilor economici vizaţi trebuie evitată.
EUROCHAMBRES solicită aşadar o definire mai precisă a domeniului geografic în Art. 2 (e)
- Limitarea domeniului doar la nivel de „minerale”, în concordanţă cu Art. 2 (a)
În concordanţă cu definiţia din Art. 2 (a), limitarea domeniului reglementării la nivelul de minereuri şi concentrate conform Anexei 1 a reglementării ar reduce semnificativ povara industriei UE referitoare la conformarea cu codul de conduită al importatorilor competenţi şi ar abilita şi stimula mai multe companii în participarea la sistemul certificării propuse. În timp ce comerţul cu minerale şi aur ar contribui la conflictele din anumite regiuni, nu există probe care ar atesta implicarea produselor situate mai jos de minereuri şi concentrate în ierarhie (ex.: oxizi de wolfram, carburi, pulberi, bare, tije, cabluri, plăci etc.). Procesarea concentratelor de wolfram şi tantal este un proces scump şi laborios care necesită instalaţii de conversie, chimicale şi echipamente ce nu se găsesc în regiunile cu conflicte.
- Recunoaşterea ca ‘echivalentă’ a conformităţii companiilor aflate deja în concordanţă cu sistemele de certificare internaţională
EUROCHAMBRES pledează pentru consolidarea beneficiilor importatorilor competenţi şi pentru evitarea unei duble certificări a societăţilor comerciale de pe piaţa internaţională care sunt deja certificate de un sistem internaţional existent.
Pentru a îndeplini mai eficient acest obiectiv, conformitatea cu Legea Dodd Frank şi alte cadre responsabile ale lanţului de aprovizionare ar trebui considerată echivalentă a cererilor obligativităţilor de concordanţă ale Articolelor 4, 5, 6 şi 7 ale Reglementării propuse.
Cu atât mai mult, importatorii conformi cadrelor responsabile ale lanţului de aprovizionare ar trebui incluşi, de asemenea, pe lista topitoriilor şi rafinăriilor conform Art. 8. Importatorii ar trebui astfel să fie în concordanţă cu Reglementarea în cazul în care aceştia afirmă diligenţa necesară aferentă unui sistem recunoscut ori derulează afaceri cu companii care satisfac cererile unui alt sistem recunoscut, creând eficienţă în lanţul de aprovizionare şi comercializând responsabil materialele vizate.
- Limitarea cererilor de divulgare pentru companii regăsite în Art. 7
Cererile referitoare la divulgarea furniturilor sunt destul de cuprinzătoare şi ar însemna, în multe cazuri, identificarea furnizorului precis al unui importator autorizat. Acest fapt ar fi în defavoarea afacerilor importatorului şi ar putea implica divulgarea de informaţii comerciale sensibile în cadrul mecanismelor de audit expuse de proiectul reglementării. Cererile de divulgări excesive vor crea poveri administrative pentru importatorii care riscă subminarea participării eficiente a industriei, în cele din urmă slăbind efectul de politică al sistemului de certificare propus.
EUROCHAMBRES pledează astfel pentru reducerea cererilor de divulgare expuse în Art. 7 şi pentru o clarificare aprofundată a modului în care „confidenţialitatea companiilor” va fi asigurată în procesul de audit.
- Nevoia de reguli clare pentru a permite implementarea uniformă în toate statele membre
O implementare uniformă a regulilor pentru mineralele de conflict în toate statele membre UE este esenţială pentru evitarea distorsiunilor competitive între statele membre UE. Pentru a permite o implementare uniformă, aceste reguli trebuie să fie clare şi să nu lase loc interpretărilor nepotrivite. Pentru a asigura o implementare uniformă a obligaţiilor de audit terţe conform Art. 6, se necesită dezvoltarea unor protocoale de audit clare care ar trebui făcută, în caz ideal, prin strânsă consultare cu grupurile industriale. În această privinţă, ar trebui să se analizeze dacă acest obiectiv poate fi mai bine obţinut fie prin coordonare sporită între autorităţile competente din statele membre, fie printr-o autoritate centrală de coordonare din cadrul UE.
Observaţii finale:
În timp ce EUROCHAMBRES observă nevoie unei transparenţe mai mari în comerţul cu minerale provenind din zone de conflict, instituţiile UE ar trebui să considere, de asemenea, programe pe teren care ar putea fi la fel de eficiente în atingerea obiectivului juridic în speţă, ca de exemplu sprijinirea bunei guvernări, a educaţiei, îmbunătăţirea condiţiilor din sectorul minier sau sprijinirea stabilităţii politice în ţările cu conflicte.
Sursa: Eurochambres, www.eurochambres.eu/content/default.asp?PageID=145
Biroul Relaţii Externe
Departamentul Relaţii cu Membri
Telefon: 0213190088
Fax 0213190156
Email: petru.saca@ccir.ro