Noua agendă privind aptitudinile: sub aşteptări
Publicat pe 15/06/2016
Agenda europeană privind aptitudinile a fost lansată în 2016, în cadrul unui Program de lucru al Comisiei. Aceasta va sprijini convergența socială și va contribui la realizarea primei priorități politice ale Comisiei „Un nou impuls pentru locuri de muncă, creștere economică și investiții”, prin abordarea a trei provocări presante ale economiei din prezent: lipsa abilităților relevante pentru nevoile de pe piața muncii; transparența insuficientă a aptitudinilor și calificărilor; precum și dificultatea de a anticipa aptitudinile necesare. În data de 10 iunie, Comisia Europeană a adoptat Agenda aptitudinilor pentru Europa. Scopul acestei agende este de a se asigura că oamenii își dezvoltă abilitățile necesare pentru locurile de muncă din prezent și din viitor. Această agendă urmărește să reducă numărul europenilor care nu dețin abilități de citire, scriere, numărare , dar și digitale. De asemenea, urmărește să ajute tinerii înalt calificați să își găsească un loc de muncă care să se potrivească potențialului și aspirațiilor lor, să faciliteze procesul de recrutare a persoanelor cu profiluri potrivite dispuse să își dezvolte noi abilități și un mod de gândire pentru a începe propria afacere.
Noua agendă privind aptitudinile, prezentată de către Comisia Europeană, acoperă numeroase aspecte cheie dar nu a reuşit să convingă Eurochambres că aduce ceva în plus faţă de iniţiativele similare din ultimul deceniu. Chiar şi aşa, unele din elementele noi sunt binevenite, în mod deosebit măsurile pentru integrarea refugiaţilor.
CEO-ul Eurochambres, Arnaldo Abruzzini a precizat În 2008, Comisia ne-a prezentat „Noi aptitudini pentru noi locuri de muncă”, în 2010 a fost „Agenda pentru noi aptitudini şi locuri de muncă” iar acum în 2016 este „Noua agendă privind aptitudinile”. Asemenea titlului, conţinutul pare să fie o rearanjare a unor concepte familiare dar impactul şi modul de livrare ne scapă.
Garantarea aptitudinilor
Comunicarea acordă mare importanţă Garanţiei pentru aptitudini. Cu toate acestea, impactul neînsemnat al Garanției pentru Tineret din 2013 – de asemenea, o recomandarea Consiliului – este elocventă. Comisia trebuie să analizeze cu atenţie următorii paşi şi să se asigure că responsabilitatea pentru această garanţie nu este transmisă de autorităţile publice către sectorul privat. „Companiile sunt principalul generator de locuri de muncă şi sunt actori importanţi în creşterea nivelului de pregătire. Cu toate aceste, este responsabilitatea statului de a supraveghea formarea de aptitudini şi de a coopera îndeaproape cu angajatorii pentru a se asigura că oferta corespunde cu cererea de muncă”, a declarat domnul Abruzzini.
Întărirea schemelor de ucenicie şi îmbunătăţirea estimărilor necesarului de aptitudini
Eurochambres îşi exprimă dezamăgirea şi faţă de faptul că în Comunicare nu a fost inclusă şi o ţintă cuantificabilă pentru programele de ucenicie şi pregătire vocaţională sau pentru dezvoltarea unei abordări pan europene privind estimarea necesarului de aptitudini.
Domnul Abruzzini a adăugat: Rolul Comisiei este limitat atunci când vine vorba de educaţie şi formare aşa că trebuie să se concentreze pe un număr mic de unități, cu valoare adăugată mare, care pot aduce beneficii socio-economice reale.
Integrarea refugiaţilor
Într-o lumină pozitivă, Eurochambres salută propunerea de identificare timpurie a aptitudinilor din rândul refugiaţilor, dar subliniază faptul că acest efort trebuie să facă parte dintr-o strategie comprehensivă de integrare a migranţilor, nu numai la nivelul UE dar şi la nivelul statelor de origine şi de tranzit.