Pachetul European de Servicii pragmatic, însă nu un glonte de argint
Publicat pe 13/01/2017
EUROCHAMBRES a oferit o apreciere condiționată Pachetului de Servicii prezentat de Comisia Europeană în data de 10 ianuarie[*]. Noile servicii ale cardului electronic abordează cu adevărat variatele barieri administrative persistente cu care se confruntă furnizorii de servicii, însă impactul său depinde de voința și eficiența guvernelor naționale. Într-adevăr, cardul electronic nu ar fi fost necesar dacă statele membre ar fi livrat conform angajamentelor și responsabilităților asumate, într-un mod eficient și coordonat.
Cardul electronic arată ca o veste bună, susține Arnaldo Abruzzini, CEO-ul EUROCHAMBRES, însă istoria recentă – mai ales în legătură cu Punctele de Contact Unic ale Directivei de Servicii – demonstrează că unele state membre fie nu doresc, fie sunt incapable să livreze astfel de instrumente de simplificare.
La zece ani de la adoptarea sa, Directiva de Servicii nu a avut impactul așteptat de comunitatea de afaceri. Domnul Abruzzini a explicat: Multe domenii ale sectorului de servicii nu sunt acoperite de Directiva de Servicii și multe cerințe de reglementare nu fac parte din scopul acesteia. În timp ce noul card electronic este binevenit, totuși să nu ne păcălim că este un glonte de argint.
Proporționalitate și propuneri de notificare fundamentale
EUROCHAMBRES a subliniat, de asemenea, necesitatea de a aborda cauza de bază a barierelor – cerințele de reglementare în sine – subliniind importanța măsurilor suplimentare privind testarea proporționalității și a notificărilor din pachet. Serviciile cardului electronic care simplifică procesul de respectare a cerințelor disproporționate, nejustificate și în constantă schimbare ar îndruma greșit și ar eșua în abordarea pricipalelor impedimente care pot fi evitate. În ultimii 3 sau 4 ani, 600-700 de noi reglementări privind serviciile au fost introduse în statele membre UE. Procesul de notificare a întreprinderilor, Comisiei și ale altor state membre, precum și procesul de dovedire a faptului că cerințele noi sunt proporționale nu corespunde, în prezent, standardelor. Întreprinderile pur și simplu nu pot ține pasul, a adăugat Domnul Abruzzini.
[*] Comisia Europeană pretinde că un furnizor de servicii va fi capabil să securizeze cardul electronic în țara de origine în aproximativ o lună. pentru o taxă relativ mică. Acesta va fi mai apoi capabil să livreze serviciile sale în altă țară pe termen nelimitat, degrevat de cerințe administrative suplimentare.