Propunerea de geoblocking expune lacunele Pieţei Unice
Publicat pe 31/05/2016
În data de 25 mai, 2016, Comisia Europeană a prezentat un pachet de măsuri care să permită atât consumatorilor, cât și companiilor să cumpere și să vândă produse și servicii online (exemplul eMAG) mult mai simplu și cu mai mare încredere pe întreg teritoriul Uniunii Europene. În acest sens, Comisia a propus o legislație ce prevede încetarea practicii de geoblocking (blocarea accesului pe piața digitală sau piața transfrontalieră pe bază de criterii geografice). Astfel, consumatorii care intenționează să cumpere produse sau servicii din altă țară UE nu vor fi discriminați în materie de acces la prețuri sau condiții de plată. Prevenirea practicii de geoblocking este una dintre acțiunile prioritare din strategia Pieței Unice Digitale.
***
EUROCHAMBRES salută propunerea Comisiei Europene din 25 mai a.c. cu privire la reglementarea practicii de geoblocking. Obiectivul propunerii – prevenirea discriminării de pe piaţa unică – este lăudabilă, în esenţă, însă, propunerea nu are efect din cauza numeroaselor lacune de facto ale pieţei unice.
Libertatea contractuală drept piatră de temelie pentru afaceri
EUROCHAMBRES este încântată să vadă că dreptul libertăţii contractuale este respectat şi că nu a fost introdusă nicio obligaţie de a vinde unor pieţe specifice. În timp ce discriminarea (preţul) nejustificată, exclusiv bazată pe naţionalitatea sau reşedinţa unui consumator va fi interzisă, întreprinderilor li se va permite în continuare să ofere un tratament diferit clienţilor pe baza condiţiilor de piaţă şi a reglementărilor naţionale diferite.
O companie nu trebuie forţată să îşi vândă bunurile sau serviciile unui client stabilit în altă ţară, dacă nu este familiarizată cu legislaţia naţională aplicabilă. Acest lucru este valabil, în mod particular, pentru întreprinderile mai mici. Astfel Comisia este îndreptăţită să vizeze doar practicile nejustificate, dacă o companie urmăreşte în mod activ să deservească o piaţă, a declarat Arnaldo Abruzzini, CEO – ul EUROCHAMBRES.
Simptom al unei Pieţe Unice incomplete
Deşi propunerea în forma actuală este echilibrată, EUROCHAMBRES consideră că o agendă mai ambiţioasă pentru piaţa unică ar fi făcut actuală propunere desuetă. Comisia împreună cu statele membre trebuie să abordeze, în paralel, motivele fundamentale pentru care furnizorii aleg să nu deservească anumite pieţe UE sau să ofere condiţii diferite, cum ar fi TVA-urile, regimurile naţionale de protecţie a consumatorilor sau cerinţele de licenţiere.
Domnul Abruzzini a explicat: Propunerea de astăzi se concentrează pe problema drepturilor. Cu toate acestea, noi am fi preferat să nu fie necesară o propunere privind geoblocking întrucâtvâ aceasta este un simptom al unei pieţe unice incomplete. Miniştrii care se vor întâlni mâine la Consiliul Concurenţei trebuie să se angajeze la acţiuni pozitive pentru a dărâma numeroasele bariere rămase în calea comerţului transfrontalier şi mai apoi să îndeplinească acel angajament în mod rapid şi eficient.